0 0
Read Time:6 Minute, 12 Second

To druga odsłona serii depesz z 2022 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto. Pierwszą można przeczytać tutaj.

Gdy z Wenecji nadeszła wiadomość, że fabuła dokumentalna zdobyła główną nagrodę tego festiwalu filmowego, Złotego Lwa, po raz dopiero drugi -… Całe piękno i rozlew krwi (Neon), laureat Oscara Laura Poitras’ spojrzenie na. Nan Goldinkrucjata przeciwko rodzinie Sacklerów, została ukoronowana zwycięzcą w sobotę czasu włoskiego – festiwal filmowy w Toronto, gdzie film ten będzie miał swoją północnoamerykańską premierę w poniedziałek wieczorem, dopiero nabierał rozpędu.

W niedzielę wieczorem, Harry Styles mania – która uderzyła w Wenecję dni wcześniej wraz z premierą m.in. Olivia Wilde’s Don’t Worry Darling (Warner Bros.), w którym występuje naprzeciwko Florence Pugh, oraz z interakcją między nim a Chris Pine który może, ale nie musi wiązać się z plwociną – trafił do Kanady, jako drugi film Stylesa z 2022 roku, Michael Grandage’s Mój Policjant (Amazon), światowa premiera u nas.

Wcale nie niespodziewanie, ogromny tłum otoczył Princess of Wales Theatre, próbując uchwycić gwiazdę popu/aktora w drodze do obiektu. Ale nieco niespodziewanie, wielu krytyków i punditów, w tym twój naprawdę, wyszło z filmu – opowieści o mężczyźnie (Styles) żonatym z kobietą (Emma Corrin), ale zakochany w innym mężczyźnie (David Dawson) w Anglii lat 50-tych – z całkiem miłymi rzeczami do powiedzenia o występie Stylesa, jeśli nie o samym filmie (który jest obecnie na poziomie 50 procent na Rotten Tomatoes).

Inną dużą premierą niedzielnego wieczoru w Toronto – tym razem tylko północnoamerykańskim debiutem, bo film wziął już szturmem Wenecję – był Darren Aronofsky’s The Whale (A24), Samuel D. Hunter’adaptacja jego własnej, na wpół autobiograficznej sztuki, w której główną rolę odgrywają twardziele z lat 90. Brendan Fraser jako 600-funtowy mężczyzna, żyjący pod opieką przyjaciela (Downsizing’s Hong Chau), który próbuje naprawić swoje relacje z zrażoną córką (Stranger Things’s Sadie Sink) zanim będzie za późno. Film wstrząsnął Royal Alexandra Theatre, zbierając długą owację na stojąco i zwiększając tempo kampanii oscarowej Frasera o tytuł najlepszego aktora w Kopciuszku.

Coś do przemyślenia: Aronofsky wcześniej nakręcił inny film (a) o facecie ścigającym się z czasem, aby naprawić sprawy ze swoją córką, który (b) również oznaczał powrót z martwej kariery dla jego gwiazdy i (c) również przybył do Toronto przez Wenecję: 2008’s The Wrestler, z udziałem. Mickey Rourke, który ostatecznie wylądował z nominacją do Oscara dla najlepszego aktora. Ale jedna zasadnicza różnica: Rourke nigdy nie emanował ciepłem, przyzwoitością i pokorą, które Fraser robi, na ekranie lub poza nim – żadna ilość protez tłuszczu nie może tego ukryć – i dlatego myślę, że może pójść jeszcze dalej z Akademią.

Po premierze Styles i Fraser przebrnęli przez zabytkowy Fairmont Royal York Hotel – domową bazę dla niedawno zmarłego Królowej Elżbiety II kiedy była w Toronto – na czwartą doroczną TIFF Tribute Gala, fundrasier dla całorocznych wysiłków TIFF w zakresie różnorodności i integracji, na którym szereg wcześniej zapowiedzianych wyróżnień jest przyznawanych wybitnym filmowcom.

Z przyjemnością usiadłam przy stoliku A24, który przyciągnął wielu gości (m.in. prezydenta Akademii Janet Yang i CEO Bill Kramer) i lookyloos, ponieważ dwaj wyróżnieni tego wieczoru, Fraser i Everything Everywhere All at Once gwiazda Michelle Yeohktóre przypadkowo wystąpiły w 2008 roku w filmie The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor i są obecnie zgodnymi frontrunnerami do Oscarów dla najlepszego aktora i najlepszej aktorki, siedzieli tam obok siebie.

Po powitaniu przez prezesa TIFF Cameron Bailey, uroczystości rozpoczęły się od wręczenia TIFF’s Ensemble Award dla Stylesa i jego My Policeman costars, którzy zostali eskortowani przez ochronę do sali, aby zaakceptować swoje nagrody, a następnie zaraz po tym wyszli z powrotem, przypuszczalnie, aby uniknąć sceny tłumu wokół Stylesa. Styles wywołał chichot wśród publiczności, kopiąc długi tren, skądinąd ledwo trzymającej się sukienki Corrin, w drodze na podium, a następnie poprowadził grupę: „Witam. Bardzo dziękuję wszystkim tu obecnym, w imieniu nas wszystkich, za tę wspaniałą nagrodę. Wszyscy bardzo lubiliśmy pracować nad tym filmem i mamy nadzieję, że wam się spodoba. Przekażę was Emmie”.

Po wręczeniu nagrody Emerging Talent Award przez Jasona Reitmana do reżysera Sally El Hosaini za The Swimmers (Netflix), Olivia Colman, gwiazda m.in. Sam Mendes’ nowy film Imperium Światła (Searchlight), wprowadzono – przy obszernym aplauzie – i zaprezentowano, obok Rogera Eberta’wdowa Chaz Ebert, nagrodę Ebert Director Award dla Mendesa. Po przyjęciu owacją na stojąco, Mendes zauważył, że jego kariera skutecznie rozpoczęła się na TIFF 23 lata temu wraz ze światową premierą jego pierwszego filmu, American Beauty, a także podzielił się ważnymi lekcjami, których nauczył się przez te lata.

Stephanie Hsu, ang. Marvelous Mrs. Maisel aktorka, która gra również córkę Yeoh w Everything Everywhere All at Once, a następnie doprowadził 60-latkę do łez podczas prezentowania jej z TIFF Share Her Journey Groundbreaker Award – ich film, Hsu pękł, „pokazuje nam wersję Michelle Yeoh, której nie widzieliśmy, ale wszyscy byliśmy zdesperowani, aby zobaczyć: każda pojedyncza wersja Michelle Yeoh!” W przeciwieństwie do innych uhonorowanych TIFF Tribute, Yeoh nie ma nawet filmu grającego w Toronto, ale ten fest, podobnie jak zeszłotygodniowy Telluride Film Festival, wciąż chciał ją na rękę, ponieważ, cóż, wszyscy cieszą się z sukcesu aktorki-weteranki i kibicują jej przełomowemu dla kariery występowi. „Dzięki tej nagrodzie, chyba jestem oficjalnie groundbreaker,” powiedziała Yeoh, do wiwatów. „A teraz, gdy grunt został złamany, to do następnego pokolenia kobiet należy zbudowanie fundamentu czegoś jeszcze większego”.

Po tym, Sarah Polley wręczyła nagrodę „Artisan Award Kobiety Rozmawiają kompozytor Hildur Gudnadóttir (ang. Joker Zdobywca Oscara zaliczył również – i jest imiennie wymieniony w – innym pretendencie z 2022 roku, Tár); nagrodzony Oscarem rdzenny kanadyjsko-amerykański piosenkarz/autor tekstów/kompozytor Buffy Sainte-Marie została uczczona m.in. Jeff Skoll Award in Impact Media; a potem przyszła kolej na Frasera w świetle reflektorów.

Uwagi wprowadzające od Aronofksy i Huntera, a także przerażająca szpula złożona z najważniejszych momentów z całej kariery Frasera, wyraźnie poruszyły 53-latka, który następnie wygrał nad tłumem, dzieląc się z nimi, że spędził swoje nastoletnie lata w Toronto (wymienił kilka sekcji miasta), zgłaszając się na ochotnika, że ma o wiele więcej doświadczenia w prezentowaniu nagród niż ich otrzymywaniu (opisał idealne wręczenie, i zauważył, że jedyna wcześniejsza nagroda, jaką otrzymał za indywidualne osiągnięcia, pochodziła z czwartej klasy – trofeum do kręgli, w którym błędnie zapisano jego imię) oraz wyrażając swoją wdzięczność Aronofsky’emu i Hunterowi („Sztuka polega na podejmowaniu ryzyka, a wy powinniście wiedzieć, że oni zaryzykowali na mnie i będę im dozgonnie wdzięczny”).

Poniedziałek na TIFF uświetnił specjalny pokaz m.in. Nope (Universal), film, który już krążył po kinach, ale tutaj został wzmocniony pokazem w IMAX poprzedzonym Q&A ze scenarzystą/reżyserem Jordan Peele. I ja, i inni członkowie prasy, którzy nie byli w stanie dotrzeć na sobotnią premierę światową Rian Johnson’s Glass Onion: A Knives Out Mystery (Netflix), który otacza Daniel Craig’Benoit Blanc z 2019 r. Knives Out z nową obsadą barwnych postaci, byli w stanie złapać komediowy crowd-pleaser na jego pokazie dla prasy/industry, który odbył się w Royal Alexandra Theatre, aby dostosować się do dużego zainteresowania filmem. Nie jestem pewna, czy Glass Onion będzie poważnym pretendentem do Oscara poza kategorią scenariusza adaptowanego, ale jestem pewien, że zrobi masywne numery, gdy zacznie się streaming 23 grudnia.

A teraz, jeśli mi wybaczycie, muszę relacjonować Emmys – z Toronto!


Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *